Jeżeli sporządzono akt urodzenia dziecka nieznanych rodziców albo macierzyństwo kobiety wpisanej w akcie urodzenia dziecka jako jego matka zostało zaprzeczone, można żądać ustalenia macierzyństwa. Matką dziecka może być bowiem tylko kobieta, która dziecko urodziła.
Powództwo o ustalenie macierzyństwa, podobnie jak np. powództwo o ustalenie ojcostwa, nie jest ograniczone w czasie. Istnieje jednak jeden wyjątek. Matka nie może wytoczyć powództwa o ustalenie macierzyństwa po osiągnięciu przez dziecko pełnoletności. Oczywistym jest również, że nie jest dopuszczalne ustalenie macierzyństwa w stosunku do dziecka poczętego. Powództwo byłoby bezprzedmiotowe ze względu na obowiązywanie zasady mater semper certa est (matką dziecka jest, kobieta która je urodziła). Nie jest również dopuszczalne powództwo u ustalenie macierzyństwa po śmierci dziecka. Jednakże w razie śmierci dziecka, które wytoczyło powództwo, ustalenia macierzyństwa mogą dochodzić jego zstępni.
Powyższe sprawy są niezwykle rzadkie w praktyce sądowej i tym samym adwokackiej. Na przełomie 2017/2018 r. tutejsza Kancelaria prowadziła sprawę o ustalenie macierzyństwa przed Sądem Rejonowym w Stalowej Woli.
Również Prokurator - jeśli wymaga tego dobro dziecka i interesu społecznego może wytoczyć powództwo o ustalenie macierzyństwa a ponadto wstępować do postępowań już toczących się.
Sądem właściwym do rozpoznania sprawy jest Sąd Rejonowy będący sądem miejsca zamieszkania osoby pozwanej, względnie sądem właściwym dla miejsca zamieszkania osoby uprawnionej.
Strona dochodząca ustalenia macierzyństwa nie ma obowiązku płacenia kosztów sądowych.
W czym mogę Ci pomóc —
  1. Udzielę porady prawnej w zakresie przesłanek i sposobu ustalenia macierzyństwa w procesie sądowym.
  2. Sporządzę pismo wszczynające sprawę o ustalenie macierzyństwa bądź odpowiedź na takie pismo.
  3. Będę reprezentować Cię w procesie sądowym bez względu na to czy będziesz powodem czy pozwanym.